Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 14°C
Yağışlı

Kur’an-ı Kerim’de Namaz Kelimesine Kaç Kez Yer Verilmiştir?

11.12.2019
114
A+
A-

Kur’an-ı Kerim’de namaz kelimesinin geçmediği doğrultusunda yaşanan manasız tartışmalar birçok kişinin aklını bulandırmaktadır. Oysa İslam’ın 5 şartından biridir namaz kılmak, lafügüzafa gerek var mıdır?

Kur’an-ı Kerim’de Namaz

Hoşgörüye reddedilmesi imkansız bir davet, adanmaya ve arınmaya lütufkar bir çağrı olan namazelbet uykudan hayırlıdır. Aklımızda var edilen, gönlümüzde yar olması istenen tüm hayallerimizin başlangıcı uyanmaktır ve dâhisi dua. Yaratıcının karşısına alnı ak, yüzü pak çıkmaktır dua ve dâhisi temizlik. Sağlıktır, şifadır, hükmi, maddi ve manevi temizlik her derde devadır ve dâhisi namazın anahtarıdır. Böylesine her zinciri kuvvet ile birbirine bağlı olan dinimizde, Cenabı Hakk’ın inayetini kar, hidayetini yar dilemek varken fütursuzca inkara düşmek nedendir?

Sonsuz sayıda hayra dalalet eden, birçok anlamları bir arada barındıran Kur’an-ı Kerim’de namaz kelimesi geçmemektedir. Bunun nedeni namazın Türkçede; İslam dinine göre belirli zamanlarda ve belirli kurallara göre gerçekleştirilen ibadet olarak tanımlanmasıdır. Oysa bayramı müjdelemek için sabah, öncelikle ihya ve toplumsal şuurun canlanması maksadı ile Rabbin nimetlerine şükür için mübarek Ramazan akşamlarında kılınan namazların yanı sıra Rabbe sena, Peygamber Efendimiz’e (s.a.v.) selam, tüm Müslüman alemine dua, hakkın rahmetine kavuşan din kardeşimize helalleşme amacı taşıyan cenaze namazı da kılarız bizler. Gündelik yaşantımızda farz olarak buyrulan beş vakit namazın Taha suresi 130. ayetinde güneşin doğması ve batmasından önce, gecenin bazı saatlerinde, gündüzün her iki ucunda Rabbimizden rıza almak için tesbih etmemiz gerektiği açıkça belirtilmiştir. Buradaki tesbih etme eylemi Kur’an-ı Kerim’de namaz kelimesinin geçtiğinin açık kanıtıdır.

Dinimizde Namazın Yeri

Allah (C.C.)’ın kudretinden ve mucizelerinden bir nebze nemalanmamış bireyler için elbette tesbihe davetin beş vaktinin hayırları bilinmemektedir. Yaşamsal faaliyetlerin sürdürülmesini sağlayacak rızkı kazanmak için zinde bir bedenle yeni bir güne uyanıştır sabah namazı; tekbir, teşbih ve tazim için huzuruna varırız Hakk’ın. Öylesine yoğun iş yaşantımıza kısa bir moladır öğle namazı, tüm bunalmışlığa rağmen nimetlerimize şükretmek için karşısına çıkarız. Omuzlarımızdan yüklerin ayrılışını, Resul-i Ekrem (asm)’in sancağında ferahlarken uğurlarız. Yorgunluğun çöktüğü, yaşlanmanın belirtilerinin ve düşüncesinin gülümsemeyi sildiği anları neşeye çevirendir ikindi namazı, faniliği bakiliğe çevirmişçesine zevalden uzaklaşırız. Gün içerisinde elde ettiğimiz kazanca hamdedip, ölümü hatırlayıp daralan ruhumuzu inşiraha vardırabiliriz.  Uyumamız gereken saatin belirtecidir yatsı namazı, kabirdeki huzme yoksunluğunu düşünerek kılar, iki rahmetinden birini isteyerek huzur buluruz. Tüm bu hayırlar birer tesadüften ibaret olamaz değil mi?

Kur’an-ı Kerim’de Namaz Kelimesinin Yerine Ne Kullanılıyor?

İstilahi anlamlarının bilinmesi gereken İslami kavramlar incelendiğinde Kur’an-ı Kerim’de namaz kelimesinin yerine zikr, tesbih ve salat kelimelerine sıkça rastlanmaktadır. Nisa suresi 103. ayetinde apaçık namaz pozisyonları tasvir edilmekte ve bu eylemlerde Allah zikredilmelidir buyrulmaktadır. Salat ve ikame kavramlarının birlikteliğinin Kur’an-ı Kerim’de namaz kılmak olarak anlamlandırıldığı Enfal suresinin 3. ayeti ve Bakara suresi 110. ayetinde görülmektedir.  Ayrıca salat sıkça zekat anlamına gelen infak kelimesi ile bir arada kullanılmaktadır. Namazla arınan ruh ile zekatla arınan malın istilahi anlam barındırdığı aşikardır. Tevbe suresi 18. ayetinde ve Bakara suresi 83. ayetinde gözlemlenen bu durum kutsal kitabımız Kur’an-ı Kerim’de namaz vakitlerini, nedenlerini ve inceliklerini sarih bir şekilde ortaya koymaktadır.

Bakara suresinin 6. ayetinde sözü geçen iman etmeyen inkarcılardan olmanın hiçbir mantığı bulunmamaktadır. Bir imanın inkarı tüm imanları inkar gibidir, Kur’an-ı Kerim’de namaz kelimesinin geçmediğini bu nedenle namazın farz olmadığını savunmak berduşluktan başka bir şey değildir. Tecezzinin kabul görmediği iman bu fani dünyada kaybedilmemesi gereken tek şeydir.

Ve son olarak Farsçada tazim gösterme amacı ile eğilmek manasına gelmektedir namaz kılmak. Kısaca eğilerek yükselmenin ismidir namaz, Rabbim bizleri secdeden ayırmasın.

YAZARIN SON YAZILARI
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.