Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 25°C
Az Bulutlu

Yasin Suresinin Muhtevası

13.09.2021
27
A+
A-

Ayet sayısı 83’dür. Mekkede nazil olmuştur.Yasin suresi içinde yer alan tevhid, risalet ve ahiret gibi kalbin amelleri olan temel konuları işlemesinden dolayı Kur’an’ın kalbi olarak nitelendirilmiştir.

Yasin Suresinin Muhtevası

Surenin ilk ayetinde geçen “Yasin”in harf veya kelime olduğu hakkında iki görüş vardır. İlkine göre bunlar mukatta’a harflerindendir. İkincisi ise bu bir kelimedir ve tayy kabilesinin lehçesinde “ey insan” demektir ve bununla Resulullah’a hitap edilmektedir.

Sureye genel olarak baktığımızda; Kur’an’ın vahiy kaynaklı olduğunu, müşrikler inkaretselerde Hz. Muhammed’in Allah’ın elçisi olduğunu hatırlatmıştır. Vahyi ve elçiyi yalanlayanlara anlatılan kıssa ile cezaları hatırlatılmış,inkarcıları düşünmeye yöneltmek için yaratılmış olan eşsiz güzellikteki nimetlerden örnekler verilmiş, Allah’ın dışındaki bütün varlıkların bir ömrü olduğu kıyamet ve ahvali zikredilerek hatırlatılmıştır. Yaratılış,ölüm,tekrar dirilme  konuları ile ilgili iknaya yönelik örnekler verilmiştir.

Surede müşriklerin içine düştükleri hak yoldan sapma halleri temsil yoluyla anlatılmıştır. Onların boyunlarına halka geçirilmiş gibi kibirleri ve inatları yüzünden başları havada, bu sebeple de hakikatı göremeyen kimseler oldukları anlaşılmaktadır.

Ahirete inanmayan müşriklerin düşüncelerini yeniden temellendirmek amacıyla ölüm sonrası hayat ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. İnsanların ölümden sonra tekrar dirilteceği ve hesaba çekileceği haber verilmiştir. Sure öldükten sonra sadaka-i cariye cinsinden bıraktıkları eserlerle sevap elde edileceğinden, hayır ve şer bir işe öncülük yapılması halinde ölümden sonra sevap veya günah kazanmaya devam edileceğinden de bahseder.

Allah’ın kudret delillerinden bahsetmiştir.  Bu delil ay ve güneşin hareketlerine bağlı olarak mevsimlerin gece ve gündüzün meydana gelmesi, büyük kütleli sulardan oluşan deniz ve okyanuslarda yüzen gemiler ile örneklendirilmiştir.

Ayetler kıyamet ve sonrasında karşılaşılacak sahnelerden örnekler vermektedir. Surun üfürülüşü, ardından yeniden diriltme,hesap, mükafat ve cezanın gerçekleşmesi şeklinde bir sıralama vardır. Dünyada mümin olarak hayat süren kişiler cennette sevdikleriyle eğlenirken, inkar edenlere çok sert bir muamele gösterilecektir.

İnkar edenlere insanın uzun ömürlü olmasının dünyada sonsuza dek kalmak demek olmadığını, yaşlandıkça elden ayaktan düşüp ilk doğduğundaki gibi muhtaç hale geleceği hatırlatılmakta ve eninde sonunda Allah’ın huzuruna çıkacağı vurgulanmıştır.

Nüzul Sebebi

Surenin başındaki ayetlerin, Resulullah’ınkabede namaz kılarken kıraati cerhi yapmasından rahatsız olan Mekkelilerin ona eziyet etmeye kalkışması üzerine nazil olduğu rivayet edilmektedir.

  1. ayetin Müslümanların fakirleri doyurma konusunda gösterdiği çabaya karşılık müşriklerin ileri gelenlerinin alaylı bir şekilde “Allah’ın doyuramadığını siz mi doyurabileceksiniz?” demeleri üzerine nazil olduğu nakledilmektedir.
  2. ayetin nüzul sebebi olarak şu olay aktarılmaktadır: Übey b. Halef (bu kişinin As b. Vail olduğu da nakledilmektedir) elinde çürümüş bir kemikle Hz. Peygamber’e geldi ve ufalayarak “bu çürümüş kemiğe Allah’ın can vereceğini mi söylüyorsun?” Cevap olarak Resulullah“ Evet, onu tekrar diriltir, seni de cehenneme sokar” dedi.

 

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.